Week 9 - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Glenn Heesakkers - WaarBenJij.nu Week 9 - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Glenn Heesakkers - WaarBenJij.nu

Week 9

Door: glennheesakkers

Blijf op de hoogte en volg Glenn

06 April 2012 | Kenia, Watamu

Het weekend hebben we echt helemaal niks ondernomen. Wel erg veel nagepraat over de safari en hoe mooi het wel niet was. Na dit weekend waren we dan ook weer uitgerust en ging de werk week weer van start.

Dinsdag 03/04/2012
Vandaag was bij GOF de laatste dag voor de vakantie. Ze hebben nl. 3 maanden les en dan 1 maand vakantie. Bij aankomst stonden de leraren een beetje te kletsen bij de school. Toen we naar hun toe liepen reageerden ze erg enthausiast en leken ze erg blij om ons te zien. We waren ook een week niet bij stage geweest ivm de safari. Toen ik zei dat we de safari overleeft hadden moesten ze erg hard lachen. Ook heb ik vandaag wat oude kleren (die ons pap en mam mee hadden genomen) afgegeven bij GOF. Hier zijn ze erg dankbaar voor. Er zaten ook een paar oude sandalen bij van mijn tante. Ik bood deze aan aan Nery (manager) en ze pastte ze meteen aan. Ze leek verkocht, want ze had haar oude slippers meteen weggelegd haha. Ellen en ik hebben vandaag de resultaten van de examens in de rapporten van de kinderen. Het leek mij een hele verantwoordelijkheid, maar eigenlijk stelde het niet veel voor. Wat ik wel erg slecht vind is dat de leraren noteren wie de Nr. 1 van de klas is qua resultaten en dit ook vertellen aan de kinderen. Erg leuk voor de Nr. 1, maar minder leuk voor de laatste. We hebben ook nog galgje geintroduceerd en dit vonden ze erg leuk om te doen. Zo leuk dat ze niet konden blijven zitten en allemaal rond het bord kwamen staan. We probeerden ze aan te spreken en dit werkte dan ook ongeveer 3 seconden. Gelukkig voor de kinderen hebben we niet zo'n 'toverstaf' net als de leraren.

Woensdag/donderdag 04-05/04/2012
Ik ben woensdag alleen naar stage gegaan, omdat Ellen nieuwe schoenen had gekocht voor de kinderen van Jomba's (stage Rens en Anna-Lieke). Deze dag erg veel met de leraren gepraat over van alles en nog wat. Ook voor het eerst een bord eten gekregen die ik met de vingers op moest eten en ik niet op kon krijgen. Mijn 'resten' werden verdeeld aan de kinderen die nog honger hadden, maar niet denken dat ze alleen onze resten krijgen, want ze hadden zelf al gegeten. Het valt trouwens niet mee om rijst met je vingers te eten dus heb ik de techniek van de Kenianen afgekeken. Ze kneden er een flinke bal van en stoppen het dan in 1x in hun mond. Ik geef toch de voorkeur aan bestek haha.
Donderdag was de laatste dag van de leraren voor hun vakantie. Ze vroegen aan Ellen en mij of we even mee wilden lopen naar het lokaal. Daar zaten de 5 leraren op een rijtje. We gingen zitten en wachtten tot hun het gesprek begonnen. Na 5 minuten stilte dachten Ellen en ik, oké wat krijgen we nu? Uiteindelijk begonnen ze te praten en bedankten ze ons voor onze hulp en zijn we door God gezegend. Toen viel er weer een ongemakkelijke stilte, het was alsof ze nog iets wilden zeggen maar het kwam maar niet. Één lerares raapte al haar moed bij elkaar en stelde ons de vraag die ze hadden. Ze vroegen wij hun wilden sponsoren voor een nieuwe opleiding gedurende 2 jaar. O jee, moeilijke vraag. We hebben gezegd dat we erover nadenken en dit moeten bespreken en dan beslissen hoe en wat. Het gaat om veel geld en we hebben ze uit proberen te leggen dat we niet rijk zijn. Dat ook wij hard moeten werken voor ons geld. Ze leken dit wel te begrijpen. Toen dit bespreekbaar was gemaakt kwamen de leraren los en leek het spreekwoordelijke ijs gebroken. Ze wilden onze nummers hebben om contact met ons te houden als we weer terug in NL zouden zijn. We zien de leraren niet meer voor ons vertrek dus dat is wel erg jammer. Ze vroegen daarom of Ellen en ik een keer bij hun thuis wilden komen en hun ouders wilden ontmoeten. Dit was wel een erg leuk gebaar dus dat staat nog op de planning. Ook werd gevraagd wanneer we weer terug naar Kenia komen. Uhh ja, weer zo'n lastige vraag om te beantwoorden. Deze vraag hebben we dan ook open gelaten. Het is erg leuk om te horen dat ze ons graag nog willen zien voor we vertrekken:) Om te zorgen dat ze ons niet vergeten hebben we afgelopen week een groepsfoto gemaakt.Deze willen we nog uitprinten en aan ze overhandigen.

Vrijdag 06/04/2012
Toen ik vandaag mee wou helpen met koken zag ik dat 7 kinderen een geit aan het tillen waren. Dit kon maar 1 ding betekenen. Ik ben mee gelopen naar de slachtplaats en heb daar voor het eerst toegekeken hoe een geit onthoofd werd. Ik kan je vertellen: Niet fijn om te zien en kreeg op een gegeven moment ook wel een brok in mijn keel. Het is nog steeds erg raar dat al die kleine kinderen meehelpen met het slachten.
Verder hebben Ellen en ik een dagplanning gemaakt voor de Nederlandse spelletjesdag die we willen doen met spellen zoals o.a. zaklopen, spijkerpoepen en koekhappen. Het belooft erg leuk te worden, maar we moeten nog wel even puzzelen waar we genoeg begeleiders vandaag halen.
Liefhebbers?? ;)

  • 06 April 2012 - 13:47

    Jopy:

    Hee Glenn, leuk om al je verhalen te lezen en fijn om te merken dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er nog van!

  • 06 April 2012 - 14:22

    S'pap:

    Hoi Glenn
    Mooi verhaal deze week weer!.
    Ik lees er wel uit dat ze jullie waarderen en dat is altijd fijn natuurlijk
    Ja best moeilijk om op die vragen van de leraren een goed antwoord te kunnen geven.
    Want ja je gunt ze alles wat wij ook hebben.

    O van die bal rijst, dat kennen we hier ook.
    Is dat niet toevallig familie van de nasi-bal.

    Nou een fijn weekend en tot gauw op skype en de groetjes aan de rest.

    ps:Leer ze maar huukske kiepen !.
    xx s'pap

  • 06 April 2012 - 14:23

    Mam:

    Jambo Glenn,

    Weer een mooi verslag om te lezen. Ja ze kunnen het je moeilijk maken met bepaalde vragen.....Wel raar dat je nu de leraren al niet meer ziet. Betekend dat het avontuur van jullie ook dichter bij het einde komt.

    Dat slachten van dieren raken wij nooit aan gewend denk ik om dat op deze manier te zien brr.

    Fijn dat je toch liever met bestek eet, hoef je dat straks thuis niet meer aan te wennen haha. Wat begeleiders betreft ik zou echt wel willen!!! Maar om nu weer terug te komen ja.......dat zit er niet in :)

    Jongen geniet nog een paar weken van dit avontuur!!
    Ik ben nu nog op het werk maar om 17.00uur fiets ik snel naar huis want om 17.30 gaan we gezellig ff skypen :)

    Fijn weekend!! Dikke xxxMam


  • 06 April 2012 - 14:30

    Niels, Danny +kids:

    Ha Glenn,

    waar kun je de mensen al blij mee maken toch?! En tja, wat geef je voor antwoord op die vragen...
    Maar goed, nog lekker genieten van de laatste paar weken! Ben benieuwd wat ze van de spelletjes vinden!Vooral het koekhappen zal populair zijn denk ik haha! Veel plezier!

  • 06 April 2012 - 14:43

    Bjorn L:

    +1 voor dit verslag maatje,
    Ik bied me bij deze wel aan als vrijwilliger, maar voordat ik dat ticket bij elkaar heb gespaard ben jij alweer een jaar terug!
    Die resultaten van nummer 16 Zullen wel beter worden daar heb je "geduld" voor nodig, of hij/zij is te veel aan het kaarten.. Snaptem ;)
    Had ook niet anders verwacht als dat die leraren je zouden missen ge zet tenslotte een his gezelschapsdier aka feestbeest!
    Geniet er nog van!

    Ciao

  • 06 April 2012 - 15:31

    Ouders Rens,:

    Hoi Glenn,

    Leuk verslag Glenn mooi om telezen. Echt leuk dat ze zoo blij zijn met de oude kleren en schoenen. Maaker maar een leuk en gezellig weekend van nog veel plezier deze laatste weken.

    Groetjes, Janneman en Germa

  • 06 April 2012 - 17:22

    Ans:

    ha die glenn mooi verslag weer jongen
    dat slachten hoef ik ook niet te zien maar is daar zo gewoon
    fijn dat ze jullie dankbaar zijn voor wat jullie daar doen en lastig om zo;n directe vragen te antwoorden
    zo zie je ook dat ze dankbaar zijn en blij met schoenen en kleding
    succes met de hollandse spellen en een fijne week daar
    groetjes en liefs ans

  • 06 April 2012 - 17:26

    Wes:

    Hee G,

    Weer een mooi verslag om te leze. De leraren nou al vakantie, dat is wel beter. En jullie maar (werke).

    Lijkt me wel apart om te zien hoe ze daar een geit slachten en even slachten. Maar goed.

    Mss morge ff skype?
    Succes nog.

    Gr wes

  • 07 April 2012 - 10:14

    Ome Frans En Clazien:

    Hoi Glenn,

    Een hartstikke mooi verslag en foto's ik heb er een paar overgenomen van de zonsondergang, want die hadden wij niet zo'n mooie gezien op de safari.
    Blij dat je de safari overleeft hebt, was inderdaad super. Je hebt toch nog andere dieren gezien dan wij,

    Ja en die vragen over die sponsoring is wel moeilijk om daar een antwoord op te geven. Lijkt me ook wel leuk om naar die leraren thuis te gaan kijken.

    En met die geit slachten heb je toen niet mee hoeven te helpen met het slachten.

    Nou Glenn het begint nu toch echt af te tellen, nog een paar weken en die zijn zo voorbij geniet nog lekker van deze paar weken en van het warme zonnetje want dat zal straks ook wel weer wennen zijn als je weer thuis bent.
    Een fijn weekend en de groetjes aan de andere.

    Ome Frans en Tante Clazien.


  • 07 April 2012 - 11:23

    Fam Van Ellen:

    Volgens mij kom je daar niet over uitgepraat die Safari
    Die vraag van het sponsoren van hun opleiding is inderdaad een hele moeilijke Maar ook daar komen jullie wel weer uit.
    Wat doen jullie het toch goed
    Veel succes met de spelletjesdag en tot het volgende verslag .
    Geniet van de laatste weken groetjes

  • 08 April 2012 - 15:00

    Ellen:

    Wat zijn we toch een goed team ! :) We gaan deze laatste 3 weekjes nog even flink knallen en ze een poepie laten ruiken (niet te letterlijk hé Glenn haha!)
    Tot zo buurman

  • 09 April 2012 - 19:25

    Leo En Jeanne:

    Hoi Glenn,
    Weer van alles meegemaakt.
    Je kunt als je dadelijk weer thuis bent, jullie mam helpen met kippen te slachten of zo, je weet nu precies hoe dat moet, altijd gemakkelijk.
    En ja, de mensen daar denken dat iedereen die uit Nederland komt, rijk is. En er niks voor hoeven te doen. Maar dat snappen ze nu wel.
    Nog heel veel plezier verder. Groetjes oom Leo en tante Jeanne

  • 11 April 2012 - 22:11

    Peter & Tessa:

    Hoi Glenn,

    Weer een leuk verslag om te lezen.
    We zijn benieuwd naar wat de kinderen van de nederlandse spelletjesdag vinden.

    En komt de rijst nog niet je neus uit... ;)

    Veel plezier weer deze week en tot het volgende verslag.

    Groetjes Peter & Tessa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Watamu

Glenn

Actief sinds 14 Jan. 2012
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 61073

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 02 Mei 2012

Op naar Kenia

Landen bezocht: