De eerste dagen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Glenn Heesakkers - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Glenn Heesakkers - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: glennheesakkers

Blijf op de hoogte en volg Glenn

04 Februari 2012 | Kenia, Watamu

Reisgenoten:
- Rens van der Heijden
- Anna-Lieke Knol
- Ellen van Cuijk
- Leakna Lim
- Renee Sjamaar

Na de auto op schiphol te hebben geparkeerd, liepen ik, mijn ouders, zus en vriendin door de kou schiphol binnen.
We verzamelden met alle Kenia-gangers en toen iedereen er was werd er afscheid genomen en werden er de nodige traantjes gelaten. Toen werd het tijd om naar de gate te lopen.

Het vertrek is super snel gegaan. Voordat ik het wist zaten we in het super grote vliegtuig met veel beenruimte en een tv-tje met een afstandbedieninkje erbij, waarop je spelletjes kon spelen en meer dan 100 films kon kijken. Ik zat bij het raam en heb erg genoten van het uitzicht en de variatie van landschappen. Ik heb een paar films gekeken en daardoor vloog de tijd! Rond 20.30u lokale tijd landden we in Nairobi. Daar kregen we al meteen te maken met de bevolking wat ik eigenlijk wel spannend vond. Na wat vragen, gebarentaal en wat wachten konden we onze koffers ophalen en op naar het volgende vliegtuig richting Mombasa. We bestelden eerst nog in totaal 6 flesjes drinken voor omgerekend €7,00. Dit was het eerste dat we kochten.
De vlucht naar Mombasa ging zo snel dat het leek ofdat we na het opstijgen meteen weer moesten landen. In Mombasa werden we opgehaald door Cocky (onze NL begeleidster in Kenia). In de taxirit van 5 kwartier keek ik mijn ogen uit: Links rijden op de weg, vollop leven op straat en voertuigen inhalen waarbij je soms je hart vastpakte.

Aangekomen bij het hotel in Kilifi werden we verdeeld in 2- persoonskamers. Even douchen en al zwetende de nacht door. Ook hadden we last van duifmeneer op het dak, je hoorde ze lopen en geluiden maken. Na +- 3 uur slapen moesten we weer vroeg op voor een snelle inburgeringscursus tot in de middag. Maar niet voordat we hadden ontbeten (roerei), dit kostte met een sapje ongeveer 150 shilling = €1,50. Bij de cursus leerden we de taal(swahili) wat beter en rond 12.00 hadden we een pauze met een etentje in een restaurantje (gefrituurde kip en friet) Hierna weer wat Swahili geoefend en toen wilden we het strand in Kilifi wel eens zien. Kevin en Eveline (lokale bewoners en medewerkers van Kenia Xperience (KX) begeleidden ons naar het strand. We kwamen eerst bij een prachtig terras genaamd Kilifi beach club met daar een schitterend uitzicht. Na een drankje en daarna een kort bezoekje aan de zee, lipepen we weer terug naar ons hotel. Ook hadden we ondertussen beltegoed kaarten gehaald. 's Avonds kon je bij het hotel heerlijk Keniaans eten, vooral Pilau (gekruid rijst, tomaat en vlees) was erg lekker. Toen hebben we met zijn allen nog een kaartspelletje gedaan en toen maar vroeg naar bed om uit te slapen voor een spannende dag!!!

Vrijdag 03/02/2012
Vanmorgen werden we om 9.00u opgehaald en naar ons hotel in Watamu gebracht, waar we de rest van de reis door zullen brengen. Daar hebben we onze koffers achtergelaten en zijn toen naar onze stageplekken gebracht met de Matatu (taxibusjes waar 13 man in kan haha, maar dit hierin zouden in Nederland misschien 6 tot 8 man in kunnen). Ik maakte samen met Ellen kennis met de begeleiders en kinderen op de onze stageplek genaamd God our father for Needy Children (GOF). Dit is een weeshuis met 115 kinderen van baby's tot 18 jarige. De peuters en kleuters daar zijn super enthausiast en roepen Jambo (hallo) en zwaaien en lachen naar je.
Ellen en ik kregen een rondleiding over het terrein. Er zijn 8 huizen waar jongens en meisjes gescheiden zijn, een soort baby opvang/slaap ruimte, maar ook lopen er op het terrein honden rond, zijn er koeien, varkens, kippen, geiten en eenden. Er werd op het moment dat we er rondliepen net een eend kaalgeplukt om daarna naar de keuken gebracht te worden. Paul (lokale begeleider op GOF) vroeg of we wisten wat dat was. Ik zei een kip, maar dat was dus niet. Ik zei maar snel: 'it's hard to see without feathers' en toen moest Paul toch wel lachen. Na de rondleiding gingen we weer terug naar het hotel. Vanaf GOF is het ongeveer 15 min. lopen over een zandweggetje met palmbomen en hier een daar een huisje en veel oerwoud. Dan kom je bij de grote weg en pak je een Tuk-Tuk (taxi met 3 wielen voor 3 personen).

Ik moet zeggen dat Kenia echt super mooi is en heel anders dan verwacht. Er is constant leven in de brouwerij en de omgeving is zo mooi dat het bijna zonde is om met je ogen te knipperen. Vooral het strand hier met parelwit zand is prachtig. Watamu word vooral bezocht door Italianen en je hoort soms ook Keniaanse kinderen Ciao zeggen. Je ziet hier dus ook pizzaria's en daar hebben we ook gegeten die avond. ERG LEKKER!
Bij het hotel om de hoek is een supermarkt waar je van alles kan kopen. Van pindakaas tot vlees, maar ook koud frisdrank,sapjes en alcohol.
Rens en ik hebben om het weekend in te luiden een biertje gekocht, prima :). Ondertussen hebben we ook internet dus kunnen we ook skypen. Nu gaan we genieten van de 2 vrije dagen! Tot snel!!:):)

• 04 Februari 2012 - 09:24

Pieter:

Glenn, leuk dat je me toegevoegd hebt. Zo kan ik je mmoie reis vervolgen. Geniet ervan en doe veel ervaringen op.

Je stagebegeleider van Het Baken

• 04 Februari 2012 - 09:27

Vadre En Madre:):

Hey Glenn, kei leuk verslag!! Leuk om te lezen dat het zo mooi is daar. Het lijkt wel een vakantie van 3 maanden:). Maja maandag mag je daar aan de slag met de kids, daar zijn we erg benieuwd naar hoe je dat ervaart. Haha en met die eend daar heb je jezelf weer lekker uitgekletst;). Foto'ssssssss ??? die komen ook snel hoop ik, heb er gister wel een paar gezien via skype maar ben nieuwsgierig naar de rest ;).
    Dikke xxx pap en mam ly

• 04 Februari 2012 - 09:49

Thea :

Hoi Glenn!!

Super leuk om dit te lezen!!! Echt gewelidig lijkt het me om daar te zijn!!!Het ziet er echt super vet uit op de foto's

ik hoop nog veel van je te kunnen lezen!!

GENIET van de tijd daar!!!!En kei vet ervaring!!!

liefs Thea

• 04 Februari 2012 - 10:24

Githa:

Geniet ervan kind!! Ik ga je volgen en sjaloers naar je foto's kijken:)

• 04 Februari 2012 - 10:57

Tante Doortje..:

Hoii Glenn leuk verslag heb je geschreven.. ik heb de foto's gezien ziet er mooi uit daar,nu nog een paar daagjes genieten van je vrije tijd... en dan gaat het echte werk beginnen, succes en maak er iets moois van je krijgt niet vaak de kans om zoiets te doen.Maar dat gaat jou zeker wel lukken. blijf leuke verhaaltjes schrijven want is keileuk om te lezen.. groetjes van ons allemaal.. xxx

• 04 Februari 2012 - 12:32

Wesley:

Hee glenn,
    mooi verslag! Zo te leze heb je al veel gezien en gedaan.

Maar 7 euro voor 6 flesjes drinke is toch wel duur hoor. Ik zou dit toch even nagaan of je niet word afgezet :P haha

Maar goed Succes nog en zal binnekort is een keertje skype aanmake.

• 04 Februari 2012 - 12:48

Tessa & Peter:

Hoi Glenn,

Gaaf om je verslag te lezen en je foto's te bekijken.
    We zullen je blijven volgen..
    Geniet nog even van je vrije tijd en succes als je maandag aan de slag gaat.

Groetjes Tessa & Peter

• 04 Februari 2012 - 13:05

Kirstin:

Wat heerlijk en wat cool!!

Enigszins jaloers op de 30 graden bij jullie :)

Geniet ervan!

• 04 Februari 2012 - 13:10

De Van Buurtjes:

hoi glenn,wat een mooi verslag en wat een boel ervaringen zeg. geniet van je vrij dagen en succes maandag als je aan je job begint.
    groetjes van ons allemaal

• 04 Februari 2012 - 13:11

Gertjan:

Een mooi verslag glenn, en je hebt ook al een aantal fotorolletjes volgeschoten. Dat gaat helemaal goed komen daar, geniet van je vrije dagen. en succes maandag.

Groet
    Gj

• 04 Februari 2012 - 13:37

Lieke:

Wat super om te lezen hoe het er allemaal aan toe gaat in Kenia!
    Geniet ervan, ik was al jaloers, nu helemaal!

Groetjes Lieke

• 04 Februari 2012 - 14:26

Ineke Ceelen HST 6:

Hoi Glenn

Leuk dat ik je kan volgen , veel succes.
    En je niet verslapen hè haha

• 04 Februari 2012 - 15:20

Sandra !:

Sodejuu!! Mooi man!!
    KLinkt en kijkt goed weg!! hahah, blijf je volgen, leuk!! Gr succes Ex collega San....

• 04 Februari 2012 - 15:44

Andy:

Heey glenn, zo te zien vermaak je je wel of niet? mooi strandje, lekker weer.. zou bijna vergeten dat je daar bent om te helpen!

• 04 Februari 2012 - 15:51

Brigitte:

Hoi Glenn wat een wereld van verschil, hier is het -10. Fijn dat je goed bent aangekomen. Prachtige foto's, aandoenlijk hoe dat die kindjes 'gehurkt' in een groepje zitten. Fijn dat je met ted hebt kunnen skypen. Geniet van je vrije dagen en werk ze maandag.
    Groetjes Brigitte.

• 04 Februari 2012 - 18:05

Zus:

Hoi broer,

Leuk om je 1e verslag te lezen!
    Het klinkt allemaal erg goed en fijn dat het tot nu toe allemaal goed bevalt!
    Ben erg benieuwd wat je volgende week met de kinderen moet/gaat doen!
    Maar geniet eerst maar van je weekend!

Xx jezus

• 04 Februari 2012 - 18:16

Ilona:

Hoi Glenn,

Leuk dat ik je verslagen kan lezen. Klinkt allemaal super! Geniet ervan en veel plezier weer de komende tijd.

Gr. Ilona

• 04 Februari 2012 - 18:43

Tante Yvonne:

Hoi Glenn,

Ik heb net je verslag gelezen, erg leuk, ook de foto's zijn erg mooi. Geniet ervan en succes met het vervolg. Wij blijven je volgen.

Groetjes.

• 05 Februari 2012 - 08:30

Peter En Henriëtte:

Goed verhaal Glenn, we blijven je volgen. grzzz

• 05 Februari 2012 - 11:18

Annet:

Ha Glenn, super om te lezen zeg! Hier ligt 15 cm sneeuw, en 's nachts is het min 15! Geniet ervan, dit wordt een reis om nooit meer te vergeten. En wat schattig die kleine kinderen daar, dan smelt je hart! Groetjes Annet

• 05 Februari 2012 - 11:33

Tante Clazien:

Hoi Glenn,
    Dat ziet er echt allemaal super mooi uit ook het strand, geniet er maar lekker van als je er tijd voor krijgt. Want maandag moet je toch beginnen veel succes.
    We blijven je volgen.

Groetjes Ome Frans en Tante Clazien

• 05 Februari 2012 - 14:16

Leo En Jeanne:

Ha die Glenn,

Net je verslag gelezen.
    Mooie foto's en super leuk verhaal.
    Geniet van je weekend, en het mooie weer, en morgen veel succes met de kids. We blijven je volgen.
    Groetjes van oom Leo en tante Jeanne

• 05 Februari 2012 - 14:50

Anja En Anita:

Hoi Glenn,
    Net alles gelezen bij tante clazien volgens ons maak jij het daar wel we zullen je volgen zoals dat heet mooie foto's heb je in ieder geval al geniet ervan en hoor je nog wel. Groetjes van ons xx

• 05 Februari 2012 - 16:16

Nel KWIC:

Hallo Glenn
    Klinkt allemaal geweldig, fijn dat het zo goed loopt met jou en de anderen. Hou je goed, groeten Nel

• 05 Februari 2012 - 16:54

Malu:

Hey Glenn,
    Vet dat we je zo kunnen volgen! Klinkt allemaal erg leuk en ziet er ook mooi uit op de foto's!
    Geniet ervan ! ben benieuwd wat je nog meer gaat mee maken..!

Groetjes Malu

• 06 Februari 2012 - 10:17

Yvonne KW1C:

He Glenn, Wat leuk om nu al zo'n positieve reactie te lezen. Ik zou verwachten dat je de eerste dagen wel zou moeten wennen. Maar volgens mij voel je je al helemaal thuis.
    Maak er een fijne tijd van.
    Leuk om je via deze weg te kunnen blijven volgen.

• 06 Februari 2012 - 17:01

Mari En Joke:

Hoi glenn.
    Leuk om jou zo te volgen
    mooie foto's en zo te zien schitterend weer
    volg wel mijn advies op (ha ha)
    we wachten op het volgende nieuws

• 06 Februari 2012 - 18:23

Glenn:

leuk dat jullie mijn verhaal volgen! ik zet er komend weekend een nieuw verhaal op, kan alvast vertellen dat mijn eerste stage dag prima bevallen is! Ik wil wel meer interactie met de kinderen krijgen, want vandaag heb ik veel handwas gedaan en mee gekookt:) Jullie horen snel van me:)
    Groetjes

• 06 Februari 2012 - 20:45

Carla (kw1c):

Hé die Glenn,

Klinkt als een prima 1e indruk. Maar ja, met pizza en bier is de overgang niet zo moeilijk, dat helpt bij het acclimatiseren :) Aan je foto's te zien zitten jullie in een prachtige omgeving.
    Geniet van alles wat er op je pad komt en veel plezier met de kids op je stage.
    Ik blijf je volgen.
    Groetjes,Carla

• 06 Februari 2012 - 22:11

Henriëtte:

ben maar blij dat de koeien op het strand lopen, en nie heel het zwembad volschijten!!!!

• 07 Februari 2012 - 10:15

Woltie:

Hee bro in law!

Leuk verhaal en het ziet er allemaal super uit op de foto's. Ook het eten is goed te doen zo te lezen;) Pff en lekker warm daaro, volgens mij is het hier in Groningen zowat in de min, wat het daar in de plus is...

Veel plezier!

Gr,

W

• 07 Februari 2012 - 12:09

Stephanie:

hey glenn
    Ziet er allemaal mooi uit op de foto's te zien. je verslag is ook erg leuk! ik zie wel dat je daar goed zit ;). heel veel plezier en geniet er ook vooral van. voor je het weet is het voorbij!

xxx

• 08 Februari 2012 - 14:36

Marli:

Hey Glenn, mooi verslag. Hij heeft vandaag gediend als studieontwijkend gedrag aangezien ik nu eigenlijk aan de studie moet ;) Geniet van alles! x

• 08 Februari 2012 - 17:26

Elaine :

Hè glennie,

fijn dat je het zo naar je zin hebt;) het ziet ik super mooi uit allemaal op de foto's en je beschrijft het ook mooi in je verhaal!!

Heel erg veel plezier nog daar in Kenia!!!

Xxxx

• 09 Februari 2012 - 15:25

Clazien:

Hoi Glenn,
    Zo te lezen en te zien geniet je volop. Een hele mooie natuur, kijk maar uit dat je niet in zo'n koeie stront stapt met je blote voeten wel apart om ze zo op het strand te zien lopen. En hoe bevalt het werken met de kinderen? lukt dat een beetje en kun je je verstaanbaar maken, succes ermee.
    Groetjes Ome Frans en Tante Clazien

• 09 Februari 2012 - 17:13

Peter & Tessa:

Hoi Glenn,

Geniet van het weer, dat is beter dan hier in ons kikkerlandje ;)

Lukt het een beetje om je verstaanbaar te maken?

Groetjes Tessa & Peter