Week 10 - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Glenn Heesakkers - WaarBenJij.nu Week 10 - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Glenn Heesakkers - WaarBenJij.nu

Week 10

Door: glennheesakkers

Blijf op de hoogte en volg Glenn

13 April 2012 | Kenia, Watamu

Maandag/dinsdag 09-10/04/2012
Maandag om 06.00 opgestaan om met Mary en Father Babu (Jomba's) Rens, Anna-Lieke en Ellen naar Shimoni te gaan. In Shimoni zijn grotten waar vroeger slaven heengebracht werden om vervolgens per boot weer vervoerd te worden. Een stukje geschiedenis dus. Shimoni ligt aan de Tanzanische grens en dicht daarbij ligt het hier erg bekende eiland Zanzibar.
Om 07.00u zouden we opgehaald worden, maar rond 8.30 waren ze er pas met de auto. We moesten met zijn vieren achterin zitten wat natuurlijk erg krap was. Ze zeiden dat we er ongeveer 3 uur moesten rijden om er te komen, maar wij hebben er ongeveer 6 uur over gedaan. Dit omdat we onderweg een klapband kregen en we het thuisbrenger bandje er op moesten leggen. Ook hebben we bij een benzinepomp wat drinken en een milkshake gehaald en hebben we de veerpond in Mombasa moeten pakken. Uiteindelijk kwamen we in Shimoni en zijn we welgeteld 5 minuten in de grotten geweest en toen was de rondleiding al voorbij. Dit was een erg grote teleurstelling na zo'n lange rit. In de grotten is mijn slipper ook nog is gesneuveld dus de dag kon niet meer stuk. We hebben het eiland Zanzibar gezien en een wat gedronken. Daarna weer terug naar Watamu terug gereden. Over de terugweg zouden we niet zo lang doen, maar weer kregen we valse hoop. In plaats van 19.30u thuis kwamen we pas om 23.00 aan. Dit omdat op de terugweg ons thuisbrenger bandje ook een klapband kreeg in gelukkig een bewoond gebied. We hebben een nieuwe band moeten kopen en dat duurde ook eventjes. Met een nieuwe band in ons bezit reden we verder naar Mombasa waar de veerpond weer op ons stond te wachten. Of ja eigenlijk andersom, want wij hebben 2 uur staan wachten voordat we er op konden. Pff, dit is geen pretje met 4 personen op de achterbank en die hitte. Het scheelt dat de airco het wat cooler maakte. Na de veerpond hebben we bij wat gegeten bij dezelfde benzinepomp. Dit was een soort wannebe KFC maar prima te doen. In totaal ongeveer 12,5 uur in de auto gezeten voor iets dat 5 minuten heeft geduurd. Een mooie ervaring, maar nooit meer haha!

Dinsdag heb ik 's ochtends voordat we naar stage gingen mijn slipper laten maken, maar dit leverde weer wat onderhandelings-strijd. De beste man zei 200 shilling, maar ik wist wel dat dat veel te veel was. Hij ging niet lager dan dat bedrag dus na een tip van Rens besloten om mijn gerepareerde slipper bij hem te laten, zeggen ergens anders nieuwe te kopen en weg te lopen. Dit hielp, want plots was het nog maar 100 shilling haha.

Woensdag/donderdag 11-12/04/2012
woensdag zijn we uitgenodigd bij een leraar van GOF genaamd Nashon Baya. Hij woont vlakbij dus hij kon ons vanaf 'de grote weg' ophalen. Normaal wijken we nooit af van de grote weg dus zouden we in een echt Keniaanse buurt komen dat ik op zich wel spannend vond. Hij woont in een huisje van ongeveer 3 bij 3 meter (als ik niet overdrijf). Hierin stond enkel een bed (afgeschermd met doeken) en een paar krukken. We kregen thee en een Keniaans ontbijt genaamd Mahamri's (vergelijkbaar met oliebollen). Ellen en ik moesten ook nog naar GOF om onze arbeidsovereenkomst te laten tekenen, maar de leraar wou erg graag dat we bij hem bleven om ook nog in de middag mee te lunchen. We hebben afgesproken dat we nadat we bij GOF waren geweest terugkwamen om te lunchen.
Toen we weer terug waren had hij kokosnoten bij zich en ik heb voor het eerst een hele kokosnoot leegdronken en kokos gegeten. Het is niet vies, maar ook niet lekker. Hierna kwam onze lievelingsmaaltijd rijst met bonen. We hebben nog even gepraat en toen gaven toen aan dat we weer wilden gaan. Ook nu wou hij weer dat we bleven, maar wij hadden het wel gezien. Voordat we echt vertrekken uit Kenia wil hij ons nog graag zien en het liefst nog 3 keer. Uhh ja, dat kijken we nog wel even haha.
Donderdag hadden we afgesproken om rond 07.30u bij GOF te zijn om samen met Pamella (social worker) naar de rechtbank in Malindi te gaan. Dit om een rechtzaak van een meisje bij te wonen omtrendt familiezaken. Ellen en ik hadden geen idee hoe dit zou verlopen en waren dan ook erg nieuwsgierig. Eenmaal aangekomen in Malindi, was het totaal niet wat we verwacht hadden. De wachtruimte was buiten in het zonnetje en van deze plek zijn we niet weg gegaan. De rechtzaak speelde zich binnen af en daar hebben we helaas niks van meegekregen. Wij hoefden alleen maar te wachten op de uitspraak van de rechter. We waren rond 09.00u bij de rechtbank en rond 11.00 zei Pamella dat we konden gaan omdat de persoon die betrokken is bij de rechtzaak niet aanwezig was. Hadden ze dat niet eerder kunnen zeggen dachten wij.
Maar gelukkig in de 2 uur dat we daar waren heb ik toch iets opmerkelijks gezien.
Er werden aan de lopende band mensen met handboeien naar binnen gebracht. Deze 'gevangen' lieper per 2 en zaten aan elkaar vast geboeid. Wij keken van een paar meter afstand hoe 5 agenten met automatische geweren met ze meeliepen. Dat maakt wel indruk kan ik je vertellen.
Het kwam gelukkig allemaal goed uit, want we hadden in Malindi afgesproken met Renee en haar ouders + zus om te gaan eten in een restaurant genaamd Baobab. Hier waren we eerder geweest dus Ellen en ik wisten de weg van de rechtbank en konden met de benenwagen daar naartoe. In het restaurant hebben we onze avonturen gedeeld en ook heerlijk gegeten. Daarna zijn we nog naar het strand geweest en rond 16.00 weer naar huis gegaan. Een ervaring rijker en een gezellige dag gehad!

Vrijdag 13/04/2012
Vandaag mee naar de stage van Rens en Anna-Lieke gegaan, omdat ik met Mary (van Jomba's) had afgesproken dat ik souvernirs wou kopen die zij dan voor me mee zou brengen. Het valt niet mee om hier een afspraak te maken, want op tijd komen is erg moeilijk voor de Kenianen en Mary was vergeten om de souvernirs te halen. Dus ja daar stond ik dan bij Jomba's. Er waren maar 6 kinderen vanwege de vakantie en dus was het erg rustig. Heb besloten om maar weer te gaan en alvast te gaan genieten van het weekend.

• 13 April 2012 - 13:55

Mam:

Hey Glenn,

Nou weer veel meegemaakt deze week! Wat een dag voor 5 minuten in de grot. Maja weer een ervaring rijker.

Ennuhh die rijst met bonen komen nu ook wel onderhand je neus uit denk ik haha, zullen we bij je thuiskomst maar iets anders eten :D.

Daar gaat een rechtzaak er wel anders aan toe als hier, alleen al dat ze daar de gevangenen onder begeleiding en met geweer naar binnen brengen.

Nou Glenn het aftellen kan nu toch echt beginnen, nog 2,5 week ongeveer. Al met al erg snel voorbij gegaan die 3 maanden.

Fijn weekend!!

Dikke xxx mam

• 13 April 2012 - 14:26

Ouders Anna-Lieke:

Gevaarlijk hoor, die klapbanden. Wat een reis zeg. Maar nu weer lekker weekend. Vanavond weer naar Come Back? Jullie zijn wel stamgasten daar zeg, ze zullen jullie straks nog missen.
    Groetjes Edward en Marjolijn.

• 13 April 2012 - 18:17

Wes:

Hee Glenn,

Weer bijna richting Heesch.
    Kunne we weer een koud pilsje pakke ;)

Maar 12 uur in de auto voor 5 minuten in de grotte is echt de moeite waard.

Weer mooie fotos trouwens. Die wilde apen daar zijn wel echt tam zoals ik op de eerste foto kan zien. Er er is gewoon 1 op de rug geklome. haha

Veel plezier nog de laaste weken en tot over paar weken.

Gr wes

• 13 April 2012 - 18:48

Peter & Tessa:

Hoi Glenn,

Je moet er wat voor over hebben om 5 minuten de grotten van Shimoni te zien ;)
    Weer een mooi verhaal en leuke foto's.
    Veel plezier komende week en met die souvenirs zal het wel goedkomen voordat je vertrekt :)

Groetjes Peter & Tessa

• 13 April 2012 - 22:12

Ans:

hoi glenn verslag nr 10 alweer.
    nou nou wat een rit voor 5 minuutjes zeg.
    wat gaat het vlug zeg,nog 19 dagen en je kunt het ons allemaal weer zelf vertellen,maar ik geniet van je verslagen en foto's
    weer een heel fijn weekend en tot volgende week
    groetjes ans

• 13 April 2012 - 22:18

SsssssPap:

Hoi m'n jungske

N' beetje veel in de auto gezeten van de week zou je zo zeggen.
    En dat voor 5 minuten grotten waar je het dubbele voor moest neerleggen dan de kenianen zelf, hoorde ik.
    Dat is rassendiscriminatie van het donkerste soort.ha ha
    En van die klapband was wel pech natuurlijk.
    En als je thuiskomertje ook nog kapot gaat,ja ja gezelligheid kent dan geen tijd.

En van die gevangenen dat ze daar maar met liefst 5 zwaarbewapende bewakers omheen lopen verbaasd me op zich niet als je bekijkt met hoeveel man ze al bij de bank staan als je gaat pinnen.
    Ik dacht toen echt dat er een politiebureau aan vast was gebouwd.

Nou Glenn ,al met al weer een week korter bij je einddoel.
    Jullie zijn al een eind op weg.
    En als je bekijkt dat het in nederland nog niks te warm is,kunnen jullie die drie weken het beste gaan gebruiken om lekker van de zon te genieten ,te zwemmen en genieten van de hartelijkheid van de kenianen.

groetjes en een fijn weekend.
    ik zie je snel hopenlijk op skype
    xxx dad

• 14 April 2012 - 06:57

Kelly:

Hoi broer(tje),

Zo weer even tijd voor een reactie van mij..
    Wat heb je toch weer een hoop meegemaakt, ofja eigenlijk ook weer niet want het liep elke keer anders dan gepland of verwacht lees ik haha ;).
    Nog even en dan kom je weer lekker naar huis! Het schiet al op!
    Heel veel succes nog met de komende weekjes nog :)

xxx je zus

• 15 April 2012 - 20:52

Ouders Rens,:

Hoi Glenn

Wat een reis en wat een pech 2 klapbanden op een dag niet te geloven maar ja je bent dan ook in Kenia.
    Nog een paar weekjes dus geniet er nog maar even van

Groetjes Germa en Janneman

• 16 April 2012 - 07:57

Aron:

Hee Glenn,
    Leuk verslag weer hoor, denk dat ik 12 uur voor 5 minuten ook wel te veel van het goede zou vinden. Nog maar effe en dan kun je de verhalen gewoon zo vertellen! Veel plezier deze week en tot je volgende verslag.
    Groeten Aron

• 16 April 2012 - 18:00

Frans En Clazien:

Hoi Glenn,

Wat een verslag zeg en wat een reis met zo'n krappe zitplaatsen om maar even die grotten te kunnen bekijken, maar ja je moet maar denken dan heb je dat ook nog gezien. Wat een pech 2 kapotte banden heb je meteen een keer kunnen oefenen om ze te verwisselen.
    Ik dacht dat jullie op Zanzibar waren geweest maar je hebt het gezien van afstand hoorde ik van jullie mam wel jammer dat je er niet naar toe kon gaan wij zijn er wel even geweest maar dat was even met de tussen landing en maar meer ook niet.
    Wel apart om te zien van die gevangenen met die boeien aan elkaar vast het lijkt wel uit een film.
    Het zal wel even wennen zijn nu er maar een paar kinderen in het tehuis zijn en dan heb je vanzelf weer meer tijd over hé, dan kun je nu nog even leuke dingen gaan doen voor je de terugreis zoetjes aan moet gaan regelen. Geniet nog maar van de lekkere warmte van de zon tenminste dat denk ik want ik weet eigenlijk niet of je veel regen gehad hebt,
    want het zal nog echt wel wennen zijn als je hier weer thuis bent want het is hier nog erg fris.
    Nou Glenn nog tot het volgende verslag ben benieuwd wat het de volgende keer weer wordt.

Groetjes Ome Frans en Tante Clazien xxx

• 16 April 2012 - 18:42

Brigitte,:

Nou Glenn weer spannende avonturen beleeft lees ik net. Maar ja geduld overwint alles! Als ik die mensenmassa bij die veerpont in Mombassa zie snap ik dat jullie 2 uur moesten wachten. Lekker he die kokosmelk, niet zat geworden? (dat word gezegt van kokosnootmelk). Nog 2 weken en dan ben je weer terug in Nederland, geniet nog van de mensen het weer en de natuur daar.
    Groetjes vanuit het hoge noorden, Brigitte.
    p.s. Geen aapjes meebrengen! (ik heb er al 2).

• 18 April 2012 - 14:17

Ouders Van Renée:

Hoi Glenn,
    Wat hebben we genoten van ons verblijf in Kenia!!!! We zijn er allebei erg van onder de indruk ( Barbara trouwens ook!). We vonden het heel gezellig om met jullie te eten bij Baobab! Lekker kletsen op het mooie strand vonden we ook leuk!
    Nog maar twee weken, dus probeer er zoveel mogelijk van te genieten!
    We zien elkaar weer op Schiphol!!

Groeten Ton en Anneke